Kwink

Kwink

Kwink: voor sociaal-emotioneel leren op school en burgerschap

Kwink is een (online) methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL) voor groep 1 t/m 8 van het basisonderwijs. Onderdeel van dit leren is burgerschap en mediawijsheid. Kwink biedt een doordacht programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten en we werken door de hele school in dezelfde periode aan dezelfde thema's. We doen dat praktisch, leuk en altijd actueel. Kwink is gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Het sluit daarnaast goed aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support), een wijze van benaderen die past bij de visie van onze school. Internationaal onderzoek (www.casel.org) wijst uit dat een sterk ingevuld programma voor sociaal-emotioneel leren in combinatie met goed klassenmanagement, ook tot hogere scores leidt voor taal, lezen en rekenen.

Kwink:

  • Voorkomt verstorend gedrag en pesten
  • Kent een groepsbrede, preventieve aanpak
  • Zorgt voor een sociaal veilige groep
  • Verhoogt de leeropbrengsten
  • Werkt met vijf bewezen gedragscompetenties
  • Ondersteunt iedere les met unieke filmpjes
  • Voldoet aan de Wet Sociale Veiligheid
  • Actualiseert jaarlijks en is aansprekend voor de kinderen.

'Het systematisch aanleren van sociaal - emotionele competenties (levensvaardigheden) draagt wezenlijk bij aan een veilige leer- en leefomgeving’, zodat we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. Dat is nogal wat. Maar gelukkig kunnen de kinderen dit op Daltonschool de Rank oefenen en leren. Belangrijk voor nu en later, ook in het kader van burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid.

We bedoelen daarmee het aanleren van vijf competenties:

Besef hebben van jezelf

  • Kunnen inschatten van je eigen gevoelens
  • Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht
  • Een gezond zelfvertrouwen

Besef hebben van de ander

  • Empathie
  • Perspectief nemen
  • Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen
  • Sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren

Keuzes kunnen maken

  • Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander
  • Bijdragen aan een positief klimaat in je school
  • Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag

Zelfmanagement

  • Impulscontrole bij stressvolle situaties
  • Omgaan met heftige emoties
  • Doelgericht gedrag

Relaties kunnen hanteren

  • Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking
  • Sociale druk weerstaan
  • Conflicten oplossen